Homeschooling a Espanya, què és i legalitat

QUÈ ÉS EL HOMESCHOOLING?

 

MARC SOCIAL
Manca reconeixement social. La majoria de ciutadans espanyols desconeixen què és això del homeschooling. Aquí on vivim els nens s’escolaritzen cada cop més aviat. La llei marca als 6 anys l´inici de l’escolarització obligatòria, però la realitat és que tothom escolaritza a partir de 3 anys i matriculen els bebès a les llars d’infants a partir dels 4 mesos, en alguns casos fins i tot als 3 mesos. 
Ambient familiar en decadència. Les famílies troben que els fills fan nosa, la mare i el pare treballen moltes hores i en algun lloc han de deixar els nens i els infants. És el model de societat que tenim, ens agradi o no.
Amb una situació social d’aquestes característiques una família que decideix no delegar l’educació dels seus fills a un centre escolar i opten per fer escola a casa sona estrafolari.
Però el cert és que a la resta de països veïns i desenvolupats el homeschooling és una pràctica normal, reconeguda i regulada per l’administració.

 MARC LEGAL
La institució escolar, pública i gratuïta té una historia de no més de 200 anys. Des de sempre ha existit famílies que han educat els seus nens a casa. La llei Moyano del 1857 regulava l’ensenyament domèstic.  Mercè Rodoreda, Víctor Català van ser educades a casa, així com molts altres científics, Einstein, Edison, etc. Malgrat el homeschooling no té res a veure amb l'educació domèstica d'abans. El terme sorgeix a EEUU a la dècada dels 70 degut a l'escolarització massiva. Alguns pares preocupats per l'educació dels seus fills decideixen no delegar la funció educadora a l'escola i opten per educar integralment als seus fills amb  coneixements, valors, normes, actituds i habilitats socials. Aquí al nostre país, no és conegut i tampoc està regulat per la llei d'educació, però hi ha un gran col·lectiu homeschooler que vetlla pel reconeixement  social i la regulació. A més a més l'associació serveix com a suport vital per les famílies que escullen aquesta opció educativa.
La constitució a dia d’avui marca l’obligatorietat de l’escolarització dels 6 als 16 anys en un centre homologat. No es contempla l’educació a casa,  malgrat reconeix la llibertat d’ensenyança.  Tampoc es prohibeix explícitament.
No es prohibeix però no es legalitza. Estem en un buit legal. Les diferents associacions homeschoolers d’àmbit autonòmic i estatal estan batallant i negociant amb el departament per buscar una solució i per donar cabuda al homeschooling dins el nostre país.
Però la realitat és que al no existir regulació tot depèn del  municipi, de la normativa, del protocol de les diferents autonomies.
Unes famílies mai tenen problemes, no reben cartes, ni inspeccions de cap tipus.
D’altres reben una carta de serveis socials on se’ls notifica que han detectat un cas d’absentisme escolar. Serveis socials parlen amb la família. Escriuen un informe favorable. Són els primers sorpresos perquè estan avesats a situacions d’abandó de les tasques de la pàtria potestat, famílies des estructurades, i es sobten de trobar famílies que ans el contrari mostren un respecte i una atenció als fills molt treballada, tenen un model pedagògic  elaborat, estudiat i personalitzat  per cadascú dels seus fills, valoren la familia, renuncien a la seva vida laboral i a tenir més ingressos, per atendre adequadament als fills.
En la majoria dels casos serveis socials no torna a insistir i l’expedient queda arxivat.
Però hi ha algunes famílies que no tenen aquesta sort, malgrat tenen un informe favorable la normativa local o administrativa és diferent i l’informe acaba a fiscalia. On pot ser que s'aturi o també pot ser que acabi a mans del jutge, qui és amb última instancia qui decideix. Fins ara tots els casos es resolien favorablement, però també hi ha famílies que es veuen obligades a escolaritzar.
Així que el marc legal podríem dir que es depèn del funcionari que et toqui, de la zona on vius, la normativa local i protocols municipals.

MARC PEDAGÒGIC
La gent pensa que això de fer de mestre del teu fill és més difícil del que sembla. Que s’ha de deixar en mans dels professionals.  Però el cert és que no hi ha ningú que conegui millor el teu fill que tu mateix. No hi ha millor educació que l’educació personalitzada, individual, on es respecta el ritme del nen, els seus interessos, les seves estratègies d’aprenentatge,  la seva manera personal d’aprendre, de ser, d’estar i de fer.
Educar a casa no vol dir que en un moment determinat no puguis ajudar-te d’un mestre especialitzat, per treballar matèries artístiques, esportives, lingüístiques o inclús acadèmiques.  El pare i la mare no són administradors de coneixements magistrals, sinó que proporcionen als seus fills les eines necessàries perquè siguin ells mateixos els constructors i descobridors del seu aprenentatge, tal i com un bon mestre d’escola fa o hauria de fer. I això ho podem fer tots, només cal ganes, il·lusió, capacitat de millorar i aprendre, els pares aprenen amb els nens.
El  simple fet de dur els nens a un centre escolar no garanteix que els fills rebin una bona educació a casa i a l’escola.
Qüestionar a una família homeschooler el seu quefer domèstic és legítim però hauria de ser legítim també per les famílies que escolaritzen.
 
VISIÓ DE FUTUR
El homeschooling és un fenomen social que tard o d’hora es regularà. Només hi cap dues opcions, o es regula o es prohibeix i això darrer només passa amb països dictatorials, no-democràtics i del tercer món. Però aquesta situació actual no és sostenible, especialment per les famílies que tenen problemes amb l’escola i es troben amb drames familiars on els fills no volen assistir al centre, on es senten rebutjats, incompresos i no encaixen en el sistema.  Aquests nens són els autèntics perjudicats d’aquesta manca de regulació.