dimarts, 30 d’abril de 2013

Activitat física i creixement personal

Moltes vegades som la societat, els mitjans de comunicació, els propis pares els que pensem que l’activitat física és competir els uns contra els altres,  violència, dopatge, explotació d’esportistes, etc.  Però la  veritat no és res de tot això. Al contrari.
L’activitat física presenta un ventall de possibilitats. A més a més de treballar aspectes motrius i saludables pel cos humà, crear bons hàbits i ser una eina social per jugar amb amics, etc. L’activitat física és essencial per l’equilibri personal, la unió de la ment i el cos, superar-se dia a dia, guanyar autoconfiança. Potencia  el respecte als altres, jugar net,  control d’un mateix, saber perdre,  no fer trampes,  no usar la intel·ligència per saltar-se les regles, ser tolerant amb els companys si no ho fan tan bé, constància, esforç, lleialtat, consum responsable amb l´equip esportiu, no valorar les marques sinó la funcionalitat, ser respectuós amb el medi ambient i la natura quan fem activitats a l´aire lliure, etc. Aquest són els valors que ens agrada transmetre, que cal cultivar quan pensem en exercici físic, esport o qualsevol activitat física.



diumenge, 28 d’abril de 2013

L´art a la cassola

La cuina és un espai ideal per aprendre altres competències i habilitats que no es contemplen en el currículum oficial de l´escola. I en canvi és un art que fem anar cada dia. És important educar uns bons hàbits de nutrició i alimentació per mantenir-nos sans i en forma.  I també la cuina és un lloc per crear i fer servir la imaginació. Si deixem que els nens cuinin a més a més de passar una bona estona, aprenen a menjar millor i apreciar tots els gustos nous, perquè són ells els protagonistes del que servim a taula.




divendres, 26 d’abril de 2013

El drac i la rosa de Sant Jordi

La diada de Sant Jordi ha inspirat a la Sara i la Judit tota la setmana. Cantant cançons, inventant-se contes, dibuixant dracs i princeses, roses i Sants Jordi per tot arreu.



La Hannah ha vingut uns dies a veure´ns.  Quina llàstima que ha plogut i no han pogut fer totes les excursions que tenien preparades, però ens ha promès que tornarà aviat.

Normes bàsiques per un ensenyament i aprenentatge eficient i respectuós amb el nen.

Norma 1: Ajuda als teus alumnes a aprendre a partir dels seus interessos, motivacions i coneixements previs. Els alumnes són subjectes actius dels seus aprenentatges.  
És el que els mestres anomenem aprenentatge significatiu.  El mestre ha d’induir el buscar respostes, no tant en donar-les.  La nostra funció com a educadors és facilitar estratègies perquè els alumnes puguin auto gestionar el seu aprenentatge. Va molt lligat amb el principi d´autonomia i llibertat.
Per mi és el principi més important. Com diu el psicòleg i pedagog David Ausubel:
“Si hagués de reduir tota la psicologia evolutiva a un sol principi diria lo següent: el factor més important que influeix en l’aprenentatge és el que l’alumne ja sap. Esbrineu això i ensenyeu amb conseqüència.”  (Ausubel, 1983)
Norma 2: Organitza, determina i estructura els continguts que pretenguis ensenyar.
En qualsevol aspecte de la vida l’ordre i l’organització són elementals. Amb l’ensenyament passa el mateix. Darrera de cada classe, activitat, sessió ha d’existir un programa flexible, coherent i organitzat. És el que anomenem programació d´aula i en els centres educatius ve dictaminat pel segon nivell de concreció. En el nostre cas que eduquem a casa ens basem amb el nostre propi projecte educatiu que no és més que una ampliació i millora del que proposa el ministeri d’educació.
“Un contingut serà vàlid si serveix per aconseguir els objectius proposats, serà significatiu si inclou els continguts partint de la realitat i serà adequat si s’adapta a la competència cognitiva dels alumnes”. (Antúnez y col. 1996)

Norma 3: Fomenta la comunicació amb els teus alumnes. És la única manera de conèixer els seus interessos, les seves experiències prèvies, les seves capacitats i habilitats.
Educant a casa aquest punt és immediat i constant.  A l’escola s’ha de potenciar i buscar el moment perquè el mestre pugui disposar d’un diàleg amigable amb tots i cadascun dels seus alumnes. Aquest contacte de tu a tu amb el mestre és fonamental per l’èxit, enforteix els vincles i la motivació del alumne creix fins a límits desorbitats.
Aquestes són les tres normes per mi més interessants. Se´n podrien afegir, però  aquestes resumeixen molt bé el procés d´ensenyança-aprenentatge tal i com l´entenem a casa nostra.

 

dimecres, 24 d’abril de 2013

Audacity

Audacity és un programa informàtic gratuït de codi obert que serveix per gravar veu i música. El format del programa és senzill i intuïtiu. Té nombroses aplicacions, composar obres de teatre llegides, manipular veu i música, afegir sons, transformar-los, crear composicions sonores tant riques i originals com ens agradin. És un programa que apassiona a la Sara i la Judit. Poden gravar  tots aquells sons que els fan gracia o els interessen i després arranjar-ho a la seva manera com aquesta que hem fet avui.

 

Paper mache

This week we had some fun using paper mache and balloons, Sara and Judit wanted to make scary masks with it so we made a paste of boiled water with flour and ripped up newspaper. dipping the newspaper into the paste they then covered the balloons with it and set it to dry, we had to repeat this twice to ensure it sets good and solid. When it was all dried off we cut a hole in the newspaper and popped the balloons inside, which was fun! we were then able to cut out the shapes we wanted and then Sara and Judit got to cover them with paint and glitter which they loved! they also got the chase each other around with the scary masks!

 
 
 
 As Hannah was coming to visit this week, Sara, Judit and Jordi wanted to make a big cake for her coming and its fair to say  it was the biggest cake we have made yet! I think Hannah was very impressed and said she thought it was very yummy!
 

diumenge, 21 d’abril de 2013

Els mèssems

Provenen del Sud d’Àfrica i són de la família de les aïzoàcies. Formen uns tapissos verds que es van estenen i quan esclata la flor s’omple tot de color. Els que tenim són violeta. De bon matí la flor s’obre per rebre els raigs del sol i al vespre es tanca per anar a dormir. És una planta curiosa, preciosa i molt resistent. La Judit, la Sara i en Jordi ens han ajudat a plantar-los. Ara cal esperar un parell d’anys perquè creixin i ho cobreixin tot de flor.
 
 
Un dibuix de l ´hort: la regadora i la coliflor.
 

divendres, 19 d’abril de 2013

Jocs, lleure i relacions socials.

Hi ha gent que pensa que els homeschoolers no es relacionen amb d´altres nens, que són insociables i estan aïllats del món real. La realitat és que la Sara i la Judit juguen molt amb tots els nens i nenes facin o no facin escola a casa. No tenen problema per enraonar amb qualsevol, sigui gran o petit, i el més important tenen temps de qualitat durant tot l´any per gaudir de les amistats, del lleure i del joc com tots els nens fan quan estan de vacances. El joc i el temps lliure són els moments ideals per fer amics nous i per cultivar els que ja tens.  Ara que fa bon temps i tenim el mar tan a prop la platja es converteix amb el lloc ideal per reunir-nos i passar una bona estona.
 
 
 
 
 

dijous, 18 d’abril de 2013

Telling the time

 
We have been working alot recently on telling the time.  Sara and Judit both have printed clocks off from the computers which are very helpfull, they explain well the hours, minutes and if it is past or to the hour. So they can refer to these whenever they need a little help or are practicing. The girls are well aware of the five times table and know it well so they have been using this with reading the minutes on a clock and are starting to get used to Quarters and halves and are using their fraction work to help them. Throught the day I will call for the time and both Sara and Judit run to the clock to be first, they both seem to love that they are starting to understand it and be able to tell from just looking and not having to count all the time. We also done an exercise where the girls had to complete the questions on the board including telling how many minutes in time and also days in the week which they seem to have a really good understanding of.


dimarts, 16 d’abril de 2013

Rèptils

Les sargantanes tenen una cua molt llarga, viuen sota les pedres, mengen insectes, ponen ous, són de la família dels rèptils, tenen quatre potes amb cinc dits i unes ungles molt llargues que els serveixen per enfilar-se i caminar cap per avall. Tot això és el que han après avui la Sara i la Judit quan han descobert una sargantana al lloc que guardem la llenya. S’han afanyat a buscar tota la informació per Internet, han escrit en un paper la més rellevant, i després l’han dibuixat. Sempre que hi ha alguna cosa que volen aprendre la busquen al Google i comparen la informació del que saben amb el que descobreixen. En Jordi s’ho mirava i s’ho ha passat pipa deslliurant la sargantana al jardí.
 
 
 

 

diumenge, 14 d’abril de 2013

Swanee river

És bona veritat que els nens imiten als pares. Tot allò que veuen fer ho observen i ho proven. Quan el papa se´n va a l ´hort és seguit per en Jordi, la Sara i la Judit. L´ajuden, això pretenen, reguen, cullen, ajuden a posar les canyes a les tomateres, fan anar la pala, etc. Treballen en equip, entre tots es fa tot.
La Judit aprèn un espiritual negre anomenat Swanee River. Malgrat sigui més difícil tocar en equip perquè ens hem d´escoltar l´una a l´altra el resultat sonor final és més ric i complert.
 
 

divendres, 12 d’abril de 2013

Boats at the beach

The sunshine has really came out now and also the nice warm weather so we all decided it was warm enough to go to the beach and finally try out the boats Sara and Judit made. Firstly they made sure everything was perfect on the boats including their messages they were going to put in them, the flags with their names on it and all of thier decorations! When we got to the beach we found it to be a little bit windy and the waves were a little big so for today we decided just to try them out on the waves coming in! Sara and Judit had great fun chasing after the boats as the waves pushed them around, we attatched them to string so they would not drift away with the waves. We brought the boats back home with us as Sara and Judit did not want to let them go but keep them for another days sailing on calmer waters. Since we were at the beach we also spent some time collecting shells, Sara and Judit love to make necklaces with the shells that have holes in them so we collected a big load of them and we are planning another trip back to collect even more and find all different types.

Sara and Judits letters for inside the bottles!


 

dijous, 11 d’abril de 2013

Poll de moro

El poll de moro és un insecte molt comú, aquí en trobem molts, fan gracia perquè tenen colors molt vius i semblen perillosos. Mengen llavors i també insectes morts, de vegades són caníbals i es mengen entre ells. És transformen fins a cinc vegades abans de tenir l´aspecte d´adult.  
Explorar les flors que van sortint, els arbres que van brotant és una observació que fem sovint, és curiós com surten les fulles dels arbres, les flors i després el fruit. És un procés fascinant, la reproducció vegetal.  Avui la Sara i la Judit han volgut recollir fulles, n´hi ha de tants tipus diferents!
 
 
 





 
 

En Jordi aprèn a agafar el llapis correctament, és petit per seure una estona i fer treballs formals, el seu cap pensa en grues i excavadores, amb la pala i el pic,  fins i tot quan recull les joguines la seva ment està immersa  dins el món de la imaginació i la fantasia. És un nen feliç.
 

dimarts, 9 d’abril de 2013

Passatemps

Quan la Sara i la Judit no saben que fer es posen a imaginar i escriure contes.  Els escriuen en llibretes, en papers en brut, de vegades directament a l’ordinador, fan dibuixos, els imprimeixen i fan el muntatge, s’ho passen d’allò més bé fent i desfent. Ara ve Sant Jordi i a la biblioteca volen portar un conte escrit per elles. No hi ha cap concurs, però tant hi fa, el més important és passar-ho bé escrivint, imaginant fades, princeses, nens i nenes valents, lladres i personatges màgics, relats plens de fantasia i ficció on elles són les principals protagonistes.

 

dijous, 4 d’abril de 2013

Educació física

És un aspecte bàsic a casa nostra. L’exercici físic és fonamental  per la salut i el benestar, com deien els romans, mens sana in corpore sano.  És ideal aquest equilibri entre l’aspecte més cognitiu de la persona i l’aspecte físic, muscular, corporal i sensorial de l’ésser humà. Però a casa no  veiem l´Educació Física com una assignatura de saltar al poltre, fer tombarelles, verticals, laterals, abdominals i curses atlètiques, sinó com un compendi d’habilitats motrius que milloren el nostre desenvolupament i que ens ajuden a mantenir-nos sans i actius, a partir de jocs populars, de l’exercici a l’aire lliure i el contacte directe amb la natura, dels esports...
La Sara i la Judit estan molt motivades per les classes de tennis. Els agraden molt i a poc a poc van millorant la tècnica. Ja comencen a fer petits partits entre elles i això és el que realment volen, poder jugar i passar-ho bé.
 
Sense oblidar de treballar també aspectes més cognitius, comprensió, lògica, orientació espacial i motivar a en Jordi a aprendre a contar mitjançant  tècniques conductistes, un sistema en desús però amb els nens tan menuts que tot just raonen puntualment va bé. De norma utilitzem sistemes constructivistes. Quan s’equivoquen no dic res, són elles mateixes que s´adonen  del seu error i s´autocorregeixen. Tal i com es veu al vídeo amb l´exercici de la Judit.
 
Els dibuixos que han fet avui amb en Toni. M’agrada que siguin tan musicals!

dimarts, 2 d’abril de 2013

Easter fun

Last week we decided to have a fun day to celebrate Easter time. After all the homework was finished we started to look for fun activitys to do. Judit and Sara both decided they wanted to make chocolate easter eggs and paint them. We started by painting an egg each with different colours Sara went for a easter theme with a bunny, Judit went for bright and colourfull and Jordi managed to break two eggs but on his third attempt we got a nice colourful egg! we then scopped out all the inside and filled them with melted chocolate and while we waited for them to set we made some scrambled eggs with the insides!


 

 
 We also decided to make some different bread than usuall. When we had our dough ready we looked for some pictures of Easter bunnys and decided to shape our loaf into the shapes.
 
The chocolate eggs set perfectly and we decided to hide them for a mini Easter egg hunt, after Sara, Judit and Jordi all found their own and after sometime trying to peel off the shells, we had some delicious easter treats and some bunny bread!