dimecres, 27 de febrer de 2013

La força de la gravetat

Una de les forces fonamentals de la naturalesa és la força de la gravetat, la sentim i la vivim constantment. És una força que ens atreu i empeny cap a la terra.  És també la força que ens fa girar al voltant del sol, al igual que la resta dels planetes veïns formant el sistema solar i la causant que el sol es mogui al voltant de la Via Làctea. 
La Marta els ha ensenyat un vídeo i la Sara i la Judit han esbrinat moltes curiositats, la força de gravetat és directament proporcional a la massa del planeta, així a Júpiter pesen més i a la Lluna pesen molt poquet.
 
 
A l’hort collim espàrrecs, carxofes i porros per sopar. En Jordi aprèn els colors i la Sara i la Judit s’inventen contes. Quina imaginació!
 
 
 
 

dimarts, 26 de febrer de 2013

Parir i nèixer

En Sergi ja ha nascut, a casa, en un part natural, respectat, sense presses, al seu ritme. Parir i néixer és el miracle més extraordinari que ens regala la vida. Es barregen tantes emocions, la il·lusió, l’alegria, el dolor, l’amor: els germans pel petit que arriba, el pare i la mare pel nou fill, els avis pel net, tots exaltats contemplant al nouvingut a la família, al món, al camí de la vida, la seva vida. Benvingut Sergi, sí, un nen, un company de joc per a en Jordi, que està molt content de tenir un germanet més petit, almenys, de moment, ja ja...
 

 

divendres, 22 de febrer de 2013

Euros i cèntims: sistema decimal

Aprendre a contar cèntims és bàsic. Reconèixer les monedes, els euros, els cèntims, sumar-los, restar-los per tornar canvis, són càlculs matemàtics simples i alhora complicats perquè la moneda que tenim funciona amb cèntims i euros. Han d’aprendre que cent cèntims és un euro, o 1’20 euros són 120 cèntims. Es treballa el concepte decimal, aprenen a sumar amb la coma. És clar que explicat així amb la motivació que de per sí els dóna sumar diners i més si són els seus estalvis sembla molt més fàcil.  Per anar a comprar i ser autònoms han d’adquirir aquesta destresa. Ens hem passat una bona estona comptant bitllets, euros i cèntims, jugant a botigues, a banqueres i a compradores. És un joc útil per la vida.
 
 
 
 
 
 

dijous, 21 de febrer de 2013

Fairy cakes

Today we decided to do some baking and as always we wanted something really sweet and tasty so we decided to go for fairy cakes. Sara and Judit were in charge of the whole process so from the start they followed the recipe getting all the ingredients they needed and measuring out the amounts. They then mixed everything together with Jordi´s help and put them in the oven to bake but also keeping notes of the time so they would know when to take them out. When they were ready we got to do the most fun bit with loads of jam and icing! Little Jordi made one cake by himself from start to finish including cutting it, icing it and eating it! We had so much fun but also the girls and Jordi were all learning while baking without even realizing it oh and of course we got to eat the cakes


 
 
Today in the park with their friends. They had lots of fun playing, talking, cycling and running. It was Mar´s birthday and she brought a cake for all of us!
 
 
 
 
 

dimecres, 20 de febrer de 2013

Fraccions de pastís

És molt interessant treballar les matemàtiques des de l’experimentació i manipulació. Tots els conceptes de matemàtica bàsica que s’aprenen a primària s’haurien d’introduir així.   Avui hem fet molts pastissets petits per poder aprendre el concepte de fracció. Els tallaven per la meitat,  a terços, a quarts,  es menjaven un quart, o dos terços, depenent de les ordres que es donaven l’una a l’altra, fins i tot en Jordi hi col·laborava, sobretot a menjar-se’ls tots al final, quan ja ens sortien les fraccions per les orelles.  Llavors ho hem aplicat al paper escrit i amb un tres i no res ja feien sumes de fraccions sense problemes. Les matemàtiques amb un punt dolç a la panxona s’entenen millor.
 
 
 
 

dimarts, 19 de febrer de 2013

Temps per tot

És essencial tenir temps i gaudir del dia a dia sense estrés ni presses. Escolaritzant a casa hi ha temps per tot,  per la lectura,  l’escriptura, el joc dins i fora de casa,  cuidar les gallines, anar a l’hort, regar les verdures les flors i les plantes, fer manuals, pintar, retallar, córrer, fer esport, tocar el piano, preparar el dinar i de tant en tant postres especials. Parar la taula, endreçar, recollir, netejar... Són activitats que es succeeixen dia a dia, aprenen a viure, a portar una casa, a respectar-se, a conviure. Els continguts acadèmics els aprenen per iniciativa pròpia i tant la Judit com la Sara van molt avançades per l’edat que tenen. No és que siguin més llestes és que aprenen al seu ritme, perquè volen, lliurement, motivades i sent elles les pròpies interessades en el seu aprenentatge.
 
 
 

dilluns, 18 de febrer de 2013

Language games


This week I have been working with Sara and Judit on their language and improving their vocabulary, as you will see from the video both Sara and Judits English is excellent but we wanted to find ways to help them and build their vocabulary so we made some games up. First of all Sara and Judit had to make up a story and take a part each continuing on from where the other finished off, this was great because the girls had no idea what the other would say and they were made to really think fast but as you can see this was not a problem for either of them and they really show their creativity and imagination. The next game for us was a version of stop the bus! In this game we would randomly choose a letter from the alphabet and Sara and Judit had to list five words begining with this letter and first one to finish with all the words correct won. The girls really enjoyed this and it was good to see them work so fast.
As always there was also plenty time for fun dancing, playing musical statues and boardgames this weeks favourite was dominos and connect four!


Pla de millora: bons modals

Dins el procés d’aprenentatge i de la pròpia vida hi ha moments de reflexió i avaluació on es medita sobre els aspectes que van bé i els aspectes que cal millorar. Dialogant amb la Sara i la Judit hem notat que ens cal millorar en 4 aspectes, la cura per la seva roba, roba de joc i roba de carrer. Els bons modals al menjar i seure a la taula, fer anar els coberts, el tovalló, no parlar amb la boca plena, ajudar a parar i recollir la taula.. Vigilar l’aparença física, el pentinat i per últim endreçar la roba que es treuen, l’abric al penjador, les sabates al sabater, etc. Són punts molt bàsics, de bons modals, d’ordre i de pulcritud en el vestir que ara que ja comencen a ser grans poden prendre la responsabilitat de millorar-los.
Així que hem ideat aquest pla de millora amb els 4 objectius i l’hem penjat a la pissarra. És cert que no es pot abusar de les tècniques motivacionals conductistes com la que hem fet, doncs no deixa de ser un programa de reforçament amb recompensa externa, però en aquest cas ens va com anell al dit. A més a  més les nenes són conscients que aquest programa només dura un temps limitat i en canvi la motivació que més els empeny no és el premi immediat, és la seva pròpia millora personal, doncs veuen i entenen que han de perfeccionar aquest 4 aspectes si volen adquirir més dignitat i autonomia.
 
 

dissabte, 16 de febrer de 2013

Temps de plantar maduixes

Ara és temps de plantar maduixes, i com que ens agraden molt n´hem anat a buscar dues safates. A veure si els ocells ens deixen fer melmelada aquest any. Aquí on vivim la maduixa té molt bon nom, és la seva terra i clima ideal. La Sara i la Judit ja dominen com plantar-les, el petit Jordi va fent progressos. Als vivers de planter el pagès ens ha regalat un ciclamen. En Jordi se n’ha enamorat i tant sí com no l’ha volgut plantar ell sol.
 

 
 
 
En Toni els porta una làmina d´un gerro de flors per pintar amb carbonet i amb colors.   Estan molt motivades per dibuixar i pintar. Cal millorar l´ordre i la cura del material. Cada cosa al seu lloc i un lloc per cada cosa. Els carbonets, els llapis i els colors són delicats i si es perden o es trenquen ja no serveixen.
 
 
 
 

dijous, 14 de febrer de 2013

Blocs lògics

En Jordi li agrada molt jugar amb els blocs lògics, forma color. Hi ha molts jocs, com el colorama o el tangram que són ideals per treballar de diferents maneres.  No m’importa si no sap que el groc es diu groc o el cercle és diu cercle, això ho aprendrà sí o sí, el que m’interessa és que reconegui la forma amb el color de manera visual i sàpiga relacionar-ho.  Fa gracia observar com pensa, com agafa el color i pinta, com prova de resseguir i com coordinar les dues mans per tal que el paper no se’n vagi corrents. Treballar amb nens menuts és realment molt satisfactori, però sempre, les activitats han de ser curtes i molt variades, que ells mateixos puguin anar escollint què treballar i jugar.

 
 
Al parc no han parat de córrer, saltar, empaitar-se, anar en patins, bici, rodar i girar. S´ho han passat genial amb les seves amigues i amics.
 
 
 

dimecres, 13 de febrer de 2013

La vella quaresma

És tradició durant la quaresma de penjar a casa o a l’escola, la vella quaresma, una senyora que té set cames i porta un cistell amb peix i bacallà, com a símbol que s’acaba el carnestoltes i comença el temps de reflexió i meditació per preparar-nos pel divendres Sant. Durant les set setmanes prèvies, els divendres, es talla una pota amb els nens i s’aprofita aquest moment per dialogar i recordar  bons propòsits: la solidaritat, el portar-se bé, obeir als pares, sacrificar-se pels altres, servir, perdonar, estimar, etc. Tot una bona pila de valors que són més importants que la resta de continguts acadèmics que treballem.



 
 

dimarts, 12 de febrer de 2013

L’activitat educativa

Perquè una activitat tingui realment valor educatiu ha de complir uns quants requisits.
Ha de ser primerament una activitat significativa, partint dels coneixements previs del nen i així la pugui adequar amb facilitat al que ja sap.  El nen ha de ser conscient de l’activitat, l’ha de realitzar amb llibertat i li ha de produir satisfacció. L’activitat en si ha de proporcionar alegria al nen, goig per aprendre. I sobretot ha de ser raonablement difícil, sinó el que aconseguim és avorrir al nen tant per manca de dificultat com per excés. Els quaderns  d’activitats com els passatemps, són genials per treballar amb aquests fonaments. Hi ha tot un munt d’activitats atractives que són molt interessants. Treballen els nombres, les lletres, l’orientació espaial, la memòria visual, la lògica, etc.
A més a més hem descobert un programa a Internet gratuït per crear els nostres propis mots encreuats, eclipsecrossword. Les nenes els fan i els envien per mail a l’àvia, a la padrina, i a totes les seves amistats. Realment un joc molt fàcil de fer i dóna per treballar molts continguts: l’agilitat mental, l’ortografia, la descripció de les paraules, la imaginació i la informàtica.
 
 

dissabte, 9 de febrer de 2013

Ballet en patins

La tieta és patinadora professional. Ens ha vingut a veure i ha donat una classe magistral a la Sara i la Judit. S’ho han passat d’allò més bé patinant, fent voltes, saltant i lliscant amb els patins per tot arreu. És clar que les nenes no en saben i han de perfeccionar la técnica, semblaven elefants dançant, llàstima que la tieta visqui tant lluny, sinó n’aprendrien de seguida.
 
 
 
Preparem el hivern amb un bon camió de llenya, ara sí que les temperatures comencen a baixar i les estufes de casa cremen dia i nit. La Sara i la Judit practiquen una cançó nova al piano, és important aprendre a escoltar-se i guardar el tempo, sobretot quan toquen juntes com avui.


divendres, 8 de febrer de 2013

Words, storys and chocolate

So we have had a busy week this week between homework, drawing, making up new games and baking. Firstly this week Sara and judit have been working hard on thier spelling and pronouinciation, last week we identified the problems each were having with different letters or words so this week we have been working on them and they have both made a big improvement. We used a worksheet and randomly choose a letter and the girls had to pronunce the letter and word they gave for it before writing it down and thinking about the spelling, this was a great excersice as it made both Sara and Judit really think about the sounds and they used the alphabet to help them.
Sara and Judit both wrote storys this week and typed them out on their computers and found pictures to go with the storys and the results were great.
Also as always we always manage to find time to bake some treats and this week it was a big chocolate with loads of chocolate icing (saras choice) and it was delicious and sure enough Sara, Judit and Jordi helped me with the cleaning up by licking the chocolate out the bowl!!
 
 
 


 

dijous, 7 de febrer de 2013

Interaccions socials

Fa gracia observar com en Jordi juga amb el seu amic a cotxes. Un joc que amb les seves germanes no té massa èxit. Com interactua malgrat ser tan petit, com ha d’aprendre a compartir les joguines, a acceptar el joc del company, a observar i imitar, a proposar nous jocs... Tot un món el de les relacions humanes!
La Sara i la Judit s´ho passen pipa jugant amb les seves amigues. Tenen temps pel lleure i el joc a l´aire lliure on s´aprèn a viure, a compartir, a estimar i a relacionar-se amb els altres. 




 
Per fer ombres als dibuixos és ideal l’ús dels carbonets. Aquesta técnica la desconeixíem. Conèixer els diferents tipus de llapis, durs, tous, les gomes adequades, tenir cura del material, són els objectius del dia d’avui. Amb una plantilla han dibuixat una poma, vigilant les proporcions, sense prémer massa fort el llapis, anant a poc a poc, fixant-s’hi bé, etc. Van adquirint agilitat i s’ho passen bé dibuixant.
 
 
 

dimecres, 6 de febrer de 2013

Derivats de la llet

Sovint fem flams, natilles, iogurts, mantega i formatge. Són fàcils d’elaborar i el ingredient principal és la llet. Al tenir llet de granja  surten més bons, econòmicament és un estalvi i es poden fer amb un moment.
Els iogurts els fem amb llet, unes cullerades de llet en pols i un iogurt. Es barreja i es posa a la iogurtera unes 8 hores. La iogurtera l’únic que fa es mantenir una temperatura constant de 37 graus perquè el propi iogurt fermenti creant més iogurt. És un procés impressionant. Ens els mengem naturals o amb una cullerada de melmelada que també són molt gormands.
 
 

dilluns, 4 de febrer de 2013

Els tres porquets i el llop

Avui ha vingut el padrí, la padrina, l’àvia i el cosí a veure’ns, perquè ha estat l’aniversari de la Sara, 6 anys! Quina alegria ha tingut la Sara de tenir tanta família a prop.
Per dinar ha escollit bròquil al forn, és el seu plat preferit, i un pastís de nata i xocolata, és clar que sí.
Per acabar de fer la festa han representat l’obra de teatre dels tres porquets que fa temps que assetgen. Ens ho hem passat tots pipa fent i desfent les escenes i en petit  Jordi una mica disgustat i a la vegada content perquè el llop el perseguia i es quedava sense casa… Però al final el llop ha marxat cames ajudeu-me i els tres porquets reint a cor que vols!
 

diumenge, 3 de febrer de 2013

Making off

Els preparatius sempre són excitants. De bon matí ja estàvem amb els cartrons, els llapis, les pintures, la cola, preparant els decorats per una nova representació teatral. Aquest cop amb un convidat especial, el padrí. Els cartrons s’havien de retallar, enganxar amb cola la palla, pintar les fustes i els maons, obrir les finestres, fer les màscares i començar a assetjar.  Han passat una estona molt divertida fent teatre, jugant a empaitar-se i corrent per tot arreu. Ja està tot preparat per començar la funció!
 
 

divendres, 1 de febrer de 2013

Spelling competition

This week Sara and Judit have been having a competition with their diarys, everyday after they write the page they are checking all of the spelling is correct with their spelling  books and the dictionary. When they  are finished I mark them and we keep a note of how many spelling mistakes there are. Every day this week we have kept a note of this and on Friday we count it up and winner gets a choose a treat for Friday! The girls have really enjoyed this and everyday they have tried so hard to get no mistakes. This week Sara was the winner and the both girls are already talking about who iss going to do best next week!
Sara and Judit have showed great improvement with their math´s also and have been working with the times tables. On Monday they were using oranges to help them but by Friday they do not need any props and are doing the 2, 3 and 4 times tables with no difficulty. This past few weeks Jordi has started to  speak a lot more English, although he understands it, until now he has not spoke it but this week we have had him using English words and he is even saying please and thank you!