dimarts, 31 de maig de 2011

L´imprescindible

La gent ens pregunta i cóm ho feu això de l´escola a casa? seguiu els llibres de l´escola, algún horari o rutina, cóm és el dia a dia? És molt més senzill que tot això, bàsicament les nenes juguen, llegim per tot arreu, al sofà, al jardí, a la muntanya enmig de la natura i del paissatge. fem el dinar, el sopar, endrecem la casa, correm, caminem, anem amb bici  i ens ho passem molt bé. Escola com a tal l´entenem asseguts en una cadira davant una taula ho fem també ésclar sobretot quan hem d´escriure o dibuixar, però no més de mitja hora o una hora al dia, no cal més, són unes nenes de 4 i 5 anys! Tot i això hi ha uns coneixements escolars molt importants imprescindibles que han d´aprendre com més aviat millor per ser grans i bellugar-se dins la societat i això és aprendre a sumar-restar i aprendre a llegir-escriure. Us deixo uns vídeos dels seus progressos.

La Sara fent sumes

video

La Judit fa restes emportant
video
La Sara llegint
video
La Judit llegint
video

dilluns, 30 de maig de 2011

Plantem julivert i albergínies


Avui hem fet un munt de coses, mousse de xocolata, un mural, moltes sumes i hem fet de jardiners a l´hort. Hem sembrat julivert, albergínies, tomates i enciams. Les nenes amb l´aigua i la terra són felices i sembrant encara més, però s´ha de vigilar perquè en un no res ho tindrien tot sembrat, a la seva manera ésclar... Ja collim cebes i carabassons i aviat gerds i albergínies. Us deixo un parell de fotos i videos. Fins una altra  
- el Papa-

video
video



diumenge, 29 de maig de 2011

El joc simbòlic

El joc simbòlic és jugar a ser grans, imitar, copiar les accions i el món dels adults. Tots els nens del món juguen amb jocs simbòlics, quan juguen a papa i mama, a cuinetes, a mecànics, a botiguetes, a metges, a mestres...  Jugant es treballa el llenguatge verbal, matemàtic, corporal, la psicomotrocitat, valors, normes i els nens disfruten molt, en aquells moments de joc són com el pare o la mare, són grans.
Ahir vam muntar una botigueta al sorral i vam jugar un munt d´estona, amb bitllets d´un joc i monedes reals perquè aprenguin a pagar i vigilar el canvi. Ens ho vam passar pipa i avui ja han embolicat al seu pare perquè els torni a comprar, és un joc que dóna molt de sí, je jeee...
També vam anar amb bicicleta pel matí, un nou récord 7 km! i  dues rascades de genoll la Judit, coses que passen...
video



dissabte, 28 de maig de 2011

Natació, el millor esport

Des que caminen la Judit i la Sara han fet natació com a activitat extraescolar i com a esport preferent. Trobo que és un esport molt complert, necessari per tothom i imprescindible si hi ha piscina a casa i vius al costat del mar. A més a més surten fresques, netes, radiants, lluents, i s´ho passen pipa.
Estan aprenent brasa, i han treballat molt l´esquena i el crawl. Us deixo uns videos de la classe.


video
video
video

dijous, 26 de maig de 2011

Orxata de xufa

Ahir va venir el padrí de les nenes amb un munt de xufes, les cultiva ell mateix. El padrí és productor de tot el que es sembri i es planti a la terra, patates, tomates, maduixes, espinacs, bròquil, pebrots, carabassons, albergínies, alls... Té uns quants horts i arbres fruiters, subministra a tota la familia i és el nostre mestre i examinador, però sempre passem els exàmens amb bona nota perquè en Jordi s´estima molt la terra...
Aixi que avui després de tenir les xufes en remull 24 hores hem fet orxata, amb canella, sucre, una mica de pell de llimona, aigua i gel. Ha quedat deliciosa, mmm, us deixo unes fotos i un video de la Sara tocant el piano, ja està aprenent la cançó popular  a mans juntes.



video

Hello again!


Yesterday we did lots and lots of homework!!! Sara really wants to be able to read like Judit so we sat down to read whilst Judit got on with some writing. Sara wanted to read The Gruffalo, but she still doesn´t know ´little letters´ so we found a lovely simple book written in capitals. I was amazed at how little help she needed to start recognizing words.  English is a horrible language to learn to read because of its irregularity, but I´m always amazed how the girls seem to pick it up so quickly! Here is a short video of Sara reading her book:


video

Next it was Science time. We put Sara on a giant piece of paper and drew round her, then we coloured and labeled her with all the parts of the body mentioned in our science books, here’s a picture of the work in progress:

dimarts, 24 de maig de 2011

Aprenem jugant

Els nens i nenes volen jugar a tota hora, perquè el joc els motiva, els agrada, els distreu, els diverteix. Combinar joc i aprenentatge és la clau de l´èxit. A ningú li agrada seure en una cadira i haver d´estudiar un bloc d´apunts, i si a més a més els apunts no els entenem es transforma amb avorriment, impotencia, missió impossible. Però si al mateix nen/a li treiem un joc i ens posem a jugar en cooperació els ulls se li obriran de bat a bat i conseguirem captar la seva màxima atenció, i això és el que interessa per aprendre, tindre el/la nen/a motivat/da i 100% perceptiu/va.
Hi ha moltes pàgines escrites per grans pedagogs sobre els aspectes positius d´utilitzar el joc com a metodologia en la classe però en una escola amb 25 nens per aula és realment impossible fer-ho. En canvi pels homeschoolers és una pràctica habitual.
Així que avui hem jugat a contar, a fer sumes i restes, a fer sèries de números, de petit a gran, a reconèixer el número escrit, fraccions de pastissos, 1/2, 1/4...
Després han preparat el sopar, elles soles han tallat les mongetes i les patates, primer amb el ganivet després la Sara ha improvitzat...


video

video


dilluns, 23 de maig de 2011

29 Contes bojos

És un llibre del vaixell de vapor escrit per Úrsula Wölfel i la Judit disfruta llegint-lo perquè és molt divertit. És ideal per primers lectors, són contes curts i és fàcil llegir-los tot d´una tirada sense cansar als nens. El conte que hem llegit avui és d´una dona que vol escriure un llibre i compra molts papers i cinquanta llapis i una maquineta de fer punta i comença a fer punta al llapis mentres rumia la primera frase i així va rumiant i fent punta als llapis, fins que en compra sis mil cinc-cents dotze llapis i els fa punta a tots i queden curts i petits, i encara rumia la primera frase... La Judit ha rigut una bona estona mentre el llegia, és realment satisfactori que disfruti de la lectura. També hem treballat les restes emportant, és el primer dia que fem emportant i li ha costat una mica, però n`hem fet tres pàgines!
La Sara ha començat un quadernet de problemes, llegia l´enunciat amb la meva ajuda i escrivia la resposta tota sola, i ha fet moltes i moltes sumes, dues pàgines com aquesta!
Us deixo fotos i un video.



video


diumenge, 22 de maig de 2011

Ja tenim carabassons

Ja tenim moltes flors a l'hort, flors grans com les que surten als carabassons  i  flors petites, les maduixes, els gerds, els pebrots i les albergínies, i les cebes que no fan flors. A les nenes els  apassiona observar com creixen les verdures, se les miren cada dia i esperen pacients el dia de collir-les, és tota una aventura.  De vegades sembren pinyols per iniciativa propia, com el pinyol del mango i de les olives. Aquest cap de setmana hem hagut de sulfatar, ja que ens ha invait el pugó. Això no ens agrada però s´ha de fer, la fauna invaeix la flora, és l´ecosistema, és així el món en que vivim. Us deixo un parell de fotos. Fins un altra. -El papa-

La flor del carabassó

Les pomes que van creixent

Les tomates cada cop més grans!

I una albergínia petitona...

dijous, 19 de maig de 2011

A dozen a day

A dozen a day és un dels llibres de piano que aprenem, m´agrada el títol, com més pràctica millor, no hi ha secret. Cada dia practiquem una estona, exercicis curts i petites cançons populars com la que hem tocat avui. La Sara toca la mà esquerra i la Judit la dreta. Primer estudiem a mans separades i quan ja s´ho saben molt bé les juntem. És la dificultat més gran del piano que a diferencia dels altres instruments s´ha d´interpretar dues melodies a la vegada, amb dos ritmes diferents i tota la dificultat que això comporta es complica més quan les intérprets són dues nenes petites, ja que la motricitat fina no s´adquireix bé del tot fins als 7 i 8 anys. Però com més aviat s´apren millor resultats, perquè ho adquireixes de manera natural.

video

video

Pink buttercream icing, mmmmm!!

Today we made a cake! Judit and Sara worked really well together to mix the chocolate cake, you can see Judit mixing it in this video:
video

Then we iced it with pink buttercream – mmmmmmmm! Judit had a go at spreading it on the cake which you can see in this picture:


Bye for now! Jo

dimecres, 18 de maig de 2011

Un menjador galàctic

Aprendre a llegir és com una bola de neu, com més llegeixes més n´aprens. A més a més de llegir cal comprendre i aquest és ara el nostre objectiu amb la Judit, la comprensió lectora.
La Sara en canvi, tot just comença, hem treballat la m, la p, la l, la n, la r/rr. Ha acabat tot el primer llibre de noves paraules de salvatella amb lletra lligada. Està molt contenta i satisfeta. Us deixo videos.

video

La Judit ha llegit el conte "un menjador galàctic", li encanta perquè ella a diferencia dels protagonistes no té cap problema amb el menjar i li agraden molt els planetes, la combinació perfecta.

video

La Sara apren a escriure amb aquest joc, primer escriu la paraula al paper i després busca les lletres al joc.

  video





dimarts, 17 de maig de 2011

We are alive!!!

This week we’ve been doing some work from our science book, one of the first topics is about living and non-living things. First we read the book together, then we did some of the questions. Judit can almost do these questions on her own but a major problem is a lack of vocabulary in English, and as the girls have learnt English by speaking and listening, they don’t ever seem to translate from Catalan and so if they don’t know the word in English, it’s almost as though it doesn’t exist! But bit by bit with talking and learning they will pick up more useful words, especially now that they are beginning to read for themselves.
Anyway, as Sara can’t read complicated words yet, the girls worked very well together to place words from a list into two columns: living and non-living! Now we are making some big posters with words and pictures:


Also this morning we have been doing some more reading and writing, here are two short videos for you to see.
The first one is Judit making words from sounds and letters that we had worked on previously in our phonics books. The second one is Sara matching words written in little letters and in capitals. I haven´t actually spent any time specifically teaching Sara the little letters as they are written in English (which I did with Judit a couple of months ago), but Sara seems to have nevertheless picked quite a lot of them just from reading and writing in the English workbooks.
video
video
Bye for now!

diumenge, 15 de maig de 2011

Cheesecake, pa i piano

Quines ganes de treballar que tenen la Sara i la Judit, a les vuit del matí ja estaven pintant amb ceres, fent sumes, cal.ligrafia i llegint contes. El papa s´entreté a l´hort i al jardí i jo em distrec fent pa i pastissos. Com que tenim molta melmelada de maduixa hem fet un cheesecake, ens agraden molt sobretot ara que fa calor perquè són lleugers, refrescants i molt fàcils de fer.
Des que estaven a la panxa la Sara i la Judit toquen el piano, ja de ben petites les he assegut al piano i he deixat que experimentin i juguin. Quan toco es posen a ballar, es disfressen de fades i s´imaginen de tot mentres dancen al ritme de la música. Això m´agrada, no pretenc que estudiin de manera formal l´instrument, no de moment, al conservatori no es comença fins als 7 anys, vull que aprenguin com qui apren a parlar, de manera natural. Us deixo un parell de videos i fotos.



video
video


dissabte, 14 de maig de 2011

L' hort va creixent

Avui hem tornat a collir maduixes, i hem descobert que els gerds aviat sortiran, quan ja no tindrem maduixes podrem menjar gerds. Els tomàquets ja estan  creixent, a la Sara li agraden molt, ja se'ls vol menjar... Les albergínies comencen a florir, però els pebrots i els carabassons encara no surt el fruit, haurem d'esperar, us ensenyo algunes fotos del que hem vist;



Estic molt content de fer l'escola a casa, va ser un pas de molta meditació però realment està anant millor del que pensava, la Sara, la Judith i el petit Jordi estan molt més tranquils i forts, amb moltes ganes d'aprendre constantment, els encanta fer treballs, descobrir coses noves, llegir, contar, fer fitxes, dibuixar, qualsevol cosa és motiu per fer un treball o manualitat, hi ha TEMPS per tot i el dia a dia és el seu aprenentatge.
-El Pare-

divendres, 13 de maig de 2011

Estem d´aniversari!

Avui és l´aniversari del papa, fa 36 anys, i les nenes i el bebé li han fet un regal molt original, hi hem col.laborat tots, us deixo la foto. FELICITATS PAPA!

Ahir vam cosir. Els agrada i ja comencen a aprendre a enfilar l´agulla. També se´ls desenfila amb molta facilitat i això els fa enrabiar força. Primer volien cosir-se uns vestits. Vam prendre mides, vam fer els patrons de paper i amb un llençol vell vam retallar la roba. El projecte era molt ambiciós i es va reduir a fer-se unes diademes, més fácil i pràctic, tot el que sigui pels cabells els encanta.  Hi ha unes agulles especials per nens, més grans i cómodes. Embastar els va agradar molt però amb el que van disfrutar fou amb la màquina de cosir, com apretaven el pedal, sort que vaig posar velocitat tortuga que sinó…  Hi vam passar una  goma i llestos! Estaven més que contentes i xuletes amb les seves diademes. Us deixo videos.
video

video

dimecres, 11 de maig de 2011

Fem melmelada de maduixa

Collim tantes maduixes que hem hagut de fer melmelada. La posem amb pots de vidre i els tanquem al vapor. Així se´ns conserva tot l´any, malgrat la que hem fet ja se l´estan posant als iogurts. Amb els gerds ens passa el mateix, l´estiu passat vam fer 12 pots de melmelada i em vam menjar molts, aquest any segur que en farem el doble. Però la producció més gran és la conserva de tomata, 240 pots i encara me´n queda de l´any passat, n´hem hagut de regalar i tot.
Els dimecres ens toca fer neteja. A les nenes els encanta però a mi em posa dels nervis. L´aspiradora la fan anar força bé, però fregar... acabem tots descalços i amb molt de compte per no relliscar, perquè s´acumula molta aigua. Però és important que ho aprenguin, la vida real és això, treballar, cuinar, netejar,  és el que fa tothom cada dia agradi més o agradi menys. Us deixo un parell de fotos del dia d´avui.







dimarts, 10 de maig de 2011

Reading in English

Hello!
Well you have seen that the girls are reading very well in Catalan now, but they can also read in English! Judit can read most words which are spelt similarly to how they sound and it's amazing how quickly she is learning to read words wich are spelt a bit strangely (and there are plenty in English!). Sara can read all the letter sounds in English and plenty of short words written in capital letters, this is a problem though because in England we learn to read typed and handwritten letters first (and handwriting is much more like this font in England, and not all curly and complicated like it is here!!!) so there aren't any childrens books written in English in capital letters. We found some written in English, but made here in spain, but unfortunately the English is somewhat dodgy (why they couldn't pay someone to have a quick read through I have no idea!).
Anyway, I'm amazed at how well Judit is reading English, so here's a little video:
video
Today I made lots of phonics flashcards with plenty of sounds made using a combination of letters, such as 'ow' in cow and 'ou' in house, tomorrow we´re going to play with them and hopefully soon Judit will be reading even better!
Bye for now, Jo

dilluns, 9 de maig de 2011

Aprenem a llegir

La lectura és una eina imprescindible pel món que vivim. La treballem cada dia, qualsevol moment és un bon moment per llegir, i sempre abans d´anar a dormir llegim un conte tots plegats.
La Judit llegeix lletra d´impremta. La Sara llegeix per síl.labes, ta, ma, sa, la, pa, etc...  se´n surt força bé. A l´escola es treballa la lletra de pal, després lletra lligada i per últim lletra d´impremta, és curiós perquè a Anglaterra directament s´apren la lletra d´impremta i prou. Penso que això de marejar els nens amb tantes lletres dificulta l´aprenentatge, ja prous problemes tenen per distingir les grafies. Us deixo un parell de videos de lectura.

video

video

dissabte, 7 de maig de 2011

Collim maduixes

Sóc en Jordi, el papa i l'encarregat de l´hort. Avui  després de molts dies de regar i cuidar les maduixeres, hem pogut omplir dos cistells petits gairebé plens. Hem vist com les pomeres ja els hi han caigut les flors i comencen a créixer les pomes. El que més els agrada a les nenes és ajudar-me a regar, però avui ha plogut i no ha fet falta.


                           


La papallona, les formigues, el pà i les xuxes

A tots els nens els agraden els dolços però a la Sara i la Judit els apassionen, potser perquè no en  comprem mai, així que vam decidir fer-ne amb gelatina, fruita i sucre. Teníem de tot però no gelatina. La botiga més propera està a 15 minuts caminant, la dificultat és la tornada que trigues 40 minuts perquè és tot costa amunt, però són uns camins tan bonics que paga la pena, a més a més hi tenim amics com les alzines centenàries, els cactus gegants, els caus de les formigues, un munt de papallones, flors i el riu sec.
A mig camí vam trobar el pà, dins una bossa al costat de la brossa. Què lleig això de llençar pà! El pà sec és bó per fer sopes, el pots torrar, el pots triturar per fer croquetes etc…   La Sara i la Judit no s ´ho van pensar dues vegades, van voler carregar elles soles la bossa tot el camí. Formiga que trobaven li llençaven molles, feia gracia de veure. El millor fou quan vam arribar als campaments de les formigues, allí aprop dels seus caus els vam deixar molt i molt pà i ens vam quedar ben entretingudes observant lo boges que es tornaven, increible quina força de voluntad tenen aquests animalets. Us deixo fotos d´una papallona simpàtica que vam trobrar i de tot plegat. Quan vam arribar a casa encara van voler fer treballs, mecanografía i anar amb bicicleta… Ah i les xuxes, un èxit, ja no en queda cap…



divendres, 6 de maig de 2011

L´escola necessaria pels nens o pels pares?

És una realitat que avui en dia mare i pare treballem fora de casa. Mentre no hi ha petits la vida és molt senzilla. Què passa quan neix un nadó? Tota l´organització familiar trontolla. L´estat dóna 16 setmanes a la mare per dedicar-se al bebé, altres països reben un any de baixa. Què fas si no tens àvies ni ningú que et pugui donar un cop de mà, un bebé necessita la mama i el papa, en una guarderia bona estarà ben atés, però no estimat. Els horaris laborals dels pares forcen als fills a tenir jornades escolars tant o més llargues, de les 8:30 fins a les 18:00 i després enllacen amb extraescolars, arribant a casa a les 21:00. Per si fos poc encara han de començar a fer els deures i preparar les lliçons per l´endemà.
Si som sincers què hem aprés nosaltres a l´escola? Us recordeu dels logaritmes?, sabrieu fer una arrel quadrada? Siguem honests, vam aprendre realment? Per no dir els qui hem estat víctimes de maltractaments  o a qui se´ns va penjar l´etiqueta de "fracàs escolar".  Però llavors, què fer? Prescindir del sou d´un dels progenitors és la solució però estem disposats a renunciar a tenir i acumular riqueses? un pis més gran, unes vacances més luxoses, dos cotxes, les quotes i derrames del dia a dia, l´oci, la roba nova, aquella tele més gran... Estem en la societat del consumisme, consumir per ser feliç, tenir per demostrar que sóc, comprar més malgrat tinc la casa plena. Diuen que és més ric el que menys necessita no pas el qui més guanya. I cada cop tenim menys temps per estar en familia, per disfrutar dels nostres fills, ens entreguem en cor i ànima a una empresa que generalment no és ni nostra i la nómina tot just cobreix els gastos de l´escola, el menjador, la canguro, les extraescolars, la benzina, la dona de fer feines, les dietes i la roba cara per donar una bona imatge... Quin estrés! I en canvi el món fora de les ciutats, fora d´aquests punts minúsculs urbans és tan tranquil, tan màgic!
No es mereixen els nostres fills una mica més de pau, una mica més d´amor? Aprendre és natural en tots els nens, tancar-los en quatre parets, fer-los seure durant hores en un pupitre, en silenci i obediencia, la pressió de l´avaluació, fins i tot el millor joc seria avorrit en aquestes condicions.
Renunciar a tenir menys per estimar més i emprendre el camí d´aprendre de nou desde el principi amb els nostres fills és per nosaltres l´opció adequada.
Us deixo un link de la Laura Gutman, i una il.lustració del seu llibre "la familia il.lustrada" el qual us recomano de tot cor.

 http://mimosytta.files.wordpress.com/2009/10/mentesana0909.pdf